W każdym z programów pakietu możesz skorzystać z systemu pomocy:
- wciskając klawisz F1
- z menu Pomoc wybierając polecenie Spis treści lub Indeks.
Możesz otworzyć wersję elektroniczną podręcznika użytkownika wybierając z menu Pomoc polecenie Podręcznik użytkownika (pdf).
Czy programy pracują w sieci?
Tak. Baza danych musi być umieszczona na dysku sieciowym lub folderze udostępnionym innym użytkownikom. Dysk lub folder musi być udostępniony z prawami do odczytu i zapisu. Do pracy w sieci wymagane są programy w wersji sieciowej. Wymagany jest zakup licencji na każde stanowisko.
Czym różni się wersja sieciowa programu 1 stanowisko od wersji jednostanowiskowej?
Wersja sieciowa programu pozwala otwierać bazę danych w trybie wielodostępnym, tzn. takim, który nie ogranicza dostępu do bazy innym użytkownikom. Zakup jednej licencji programu w wersji sieciowej może być uzasadniony, gdy chcemy używać różnych programów pakietu MDB Firma pracujących w tej samej bazie danych, np. Program MDB Sekretariat + program MDB Terminarz, czy program MDB Faktury z programem MDB Zakupy. W wersji jednostanowiskowej programy będą otwierać bazę w trybie wyłączności, co uniemożliwi innym użytkownikom dostęp do bazy w tym samym czasie.
Chciałbym rejestrować dane dla 3 firm. Czy muszę kupować licencję na 3 programy?
Jedna licencja pozwala na zainstalowanie jednej kopii programu na jednym komputerze i jest własnością podmiotu, który tę licencję nabył. Programy pakietu MDB mogą pracować z wieloma bazami (jedna baza = jedna firma). Jeżeli program będzie zainstalowany na jednym komputerze, a nabywca jest właścicielem tych firm lub może świadczyć tego rodzaju usługi innym firmom to wystarczy zakup jednej licencji.
Czy trzeba instalować MS Access przed instalacją programów?
Nie, nie trzeba. Wersje instalacyjne programów pakietu MDB Firma zawierają wszystkie niezbędne elementy. Programy mogą być instalowane na komputerach zawierających tylko oprogramowanie systemowe (MS Windows).
Jak szybko wdrożyć program?
Program zawiera demonstracyjną bazę danych - można ją znaleźć na liście baz programu. Dostępna jest również pusta baza danych, która może posłużyć jako nowa baza (nazwę bazy danych można zmienić wybierając z menu Baza polecenie Właściwości). Nową, pustą bazę danych można utworzyć używając programu Krator bazy - menu Baza, polecenie Kreator bazy). Szybkie skonfigurowanie nowej bazy i rozpoczęcie pracy ułatwi rozdział Krok po kroku systemu pomocy (menu Pomoc, polecenie Spis treści).
Jak sprawdzić czy posiadam najnowsze wersje programów?
Każdy program pakietu MDB Firma w menu Narzędzia posiada polecenie Aktualizuj program. Po wybraniu polecenia uruchomiony zostanie Kreator aktualizacji. Należy zaznaczyć program podlegający aktualizacji i przechodzić do kolejnych plansz. Jeżeli program wykryje nowszą wersję zostanie ona pobrana i zainstalowana.
Czy numer dokumentu może zaczynać się od litery?
Może, ale trzeba zrezygnować z automatycznego numerowania dokumentów. Aby program mógł automatycznie numerować dokumenty, numer dokumentu musi zaczynać się od liczby, następne składniki mogą zawierać numer miesiąca, roku, a na końcu może występować oznaczenie literowe - do pięciu znaków. Patrz: menu Narzędzia, polecenie Parametry rejestru.
Czy można definiować własne raporty?
W programie nie można. Szablony raportów są predefiniowane. Użytkownik może definiować styl raportu (położenie logo, rodzaj linii, kolory wybranych elementów itp.) - patrz: Menu Baza, polecenie Ustaw Styl raportu. Można natomiast w prosty sposób przenieść dane kartoteki do innych narzędzi, np. MS Excell, MS Access (menu kontekstowe kartoteki, polecenie Zaznacz wiersze oraz Kopiuj wiersze).
Czy przy wystawianiu faktury, zamówienia, zlecenia nazwy wszystkich produktów muszą być wprowadzone do słownika?
Tak, ale nazwa może być modyfikowana po wprowadzeniu jej ze słownika. Każdy produkt należy do określonej grupy produktów. Definicja grupy zawiera wskaźnik: Edytuj nazwę produktu w dokumencie. Zaznaczenie wskaźnika pozwoli modyfikować nazwę produktu, patrz: menu Słownik, polecenie Grupy produktów.
Czy można zmienić numer zapisanego dokumentu?
Można. Przy otwartym oknie kartoteki dokumentów z menu Narzędzia należy wybrać polecenie Parametry rejestru. Kliknąć na zakładkę Numeracja i zaznaczyć pole: Zezwól na zmianę numeru przez użytkownika. Po zmianie numeru zaleca się wrócić do poprzedniego ustawienia wskaźnika.
Czy można przenieść dokument z jednego rejestru do innego?
Bezpośrednio nie, ale można wczytać dane dokumentu z innego rejestru, zapisać je, następnie zmienić rejestr i usunąć zbędny dokument.
Chciałbym zmienić kolejność wyświetlanych kolumn w tablicach. Czy jest to możliwe?
Kolejność wyświetlanych kolumn jest zdefiniowana na stałe. Można natomiast zmienić szerokość kolumn, co pozwala ukryć wybrane kolumny. Po zmianie szerokości kolumn należy kliknąć prawym przyciskiem myszki na dowolnym wierszu tablicy i z menu kontekstowego wybrać polecenie Zapisz wygląd okna.
Jak przenieść dane Excel'a?
Dane wyświetlane w tablicach mogą zostać w prosty sposób skopiowane do schowka, a następnie przeniesione do innego programu. W tym celu z menu kontekstowego tablicy (wyświetlonym po kliknięciu prawym przyciskiem myszki na dowolnym wierszu tablicy) należy wybrać Dane Zaznacz wiersze, a następnie polecenie Kopiuj wiersze.
Przy próbie wysłania raportu jako załącznik wiadomości nie otwiera się okno wiadomości.
Program może stosować trzy mechanizmy wysyłania poczty. Pierwszy (MAPI) to mechanizm stosowany przez program MS Outlook Express, drugi to współpraca z programem MS Outlook, trzeci to wywołanie systemowe pozwalające otworzyć okno wysyłania poczty dowolnego programu. Mechanizm ten jest ustawiany w menu Narzędzia, polecenie Parametry programu, zakładka Aplikacja.
Co muszę zrobić, żeby przenieść program na inny (nowy) komputer?
Ze starego komputera należy odczytać nazwę użytkownika, firmy oraz numer licencji (menu Pomoc, polecenie O programie, numer licencji jest również na fakturze). Skopiować bazę(y) danych. Aby zobaczyć, w jakim katalogu znajduje się baza należy wybrać z menu Baza polecenie Właściwości i odczytać ścieżkę do pliku Lokalizacja pliku).
Na nowym komputerze należy pobrać ze strony najnowszą wersję programu. Zainstalować go. Z menu Narzędzia wybrać polecenie Parametry programu, zakładka Foldery i odczytać folder baz danych. Do foldera baz danych skopiować bazę(y) ze starego komputera. Otworzyć bazę(y) - menu Baza polecenie Otwórz (zaznaczyć Dadaj bazę do podręcznej listy baz). Z menu Baza wybrać polecenie Podręczna lista baz i wyłączyć nieużywane bazy. Zalecane jest również włączyć automatyczne kopiowanie bazy i defragmentację - menu Baza, polecenie Właściwości.